piątek, 11 marca 2011

ALFA ROMEO Giulietta

Alfa Romeo Giulietta 1300 Spider 1957
   W 1954 roku narodził się samochód, którego matką chrzestną była słynna aktorka Giulietta Masina. Samochód ten na trwałe przeszedł do historii motoryzacji, jednocześnie jako symbol odrodzenia Włoch. Autem tym jest Alfa Romeo Giulietta, która dała również początek nowej klasie aut w Europie.

   Nowy model Alfy Romeo typu coupe swoją premierę miał wiosną 1954 roku na Targach Samochodowych w Turynie, gdzie został entuzjastycznie przyjęty. Za projekt nadwozia odpowiadał Ośrodek Bertone, choć wyjściowy projekt był dziełem Giuseppe Scarnatiego. Twórcy pojazdu w umiejętny sposób połączyli eleganckie linie nadwozia z zasadami aerodynamiki. Samochód ten był jednocześnie pierwszym autem napędzanym nowoczesnym silnikiem dwuwałowym o pojemności 1290 cm sześc., wykonany ze stopu aluminium. Było to na ówczesne czasy bardzo nowatorskim rozwiązaniem.

   W tym samym roku premierę ma film „La strada”, w którym gra Giulietta Masina, żona Federica Felliniego. Każda prawdziwa legenda kryje pewną tajemnicę. Podobnie jest również z Alfą Romeo. Samochód, który przeszedł do historii otrzymał nazwę Giulietta. Istnieją dwie różne wersje nadania tego imienia. Pierwsza z nich opowiada, że imię Giulietta nadała pani De Cousandier, żona poety Leonarda Sinisgalliego. Według innej imię to nadano na prośbę rosyjskiego księcia w 1950 roku podczas prezentacji tego modelu w Paryżu, który widząc przybywających na przyjęcie gości wykrzyknął:” Aż ośmiu Romeo i ani jednej Giulietty?” Skojarzenie z romantyczną dziewczyną z balkonu w Weronie było na tyle silne, że Giuliettę szybko nazwano „włoską narzeczoną”. Faktem jest, że w 1960 roku Giulietta Masina została matką chrzestną Alfy Giulietty, kiedy to taśmy montażowe opuszczał 100.001 egzemplarz.

   Giulietta Sprint z homologacją na cztery osoby wytwarzana była do 1962 roku w trzech wersjach, do których dołączyły nieco później modele – Giulietta Sprint Veloce i „1300 Sprint”. Łącznie powstało 24.084 sztuk Giulietty Sprint, Sprint Veolce, Sprint Speciale, Giulietty SZ oraz Giulietty SZ Coda Tronca.

   Dziś można by rzec, że Giulietta miała niemal kompaktowe wymiary – dł. 3980 mm/szer. 1540 mm/ wys. 1320 mm. Uwagę przykuwała jej niebanalna linia nadwozia a jedynym elementem dekoracyjnym była chromowana listwa progowa. Iście sportowy charakter podkreślał również wystrój wnętrza. Deska rozdzielcza wykończona blachą,, na której umieszczono wskaźniki licznika częściowego przebiegu, obrotomierza, wskaźniki ciśnienia i temperatury oleju oraz poziomu paliwa i cieczy chłodzącej oraz tachometru. Silnik o poj. >1290 cm sześc. rozwijał moc 65 KM przy 6000 obr/min. Prędkość maksymalna wynosiła 163 km/h. Giulietta była wówczas najszybszym samochodem w swojej klasie. Napęd był przekazywany na tylne koła. Dźwignia zmiany biegów umieszczona była przy kierownicy. W układzie zawieszenia wykorzystano z przodu sprężyny śrubowe z belką stabilizującą, zawieszenie tylne również niezależne ze sprężynami śrubowymi w układzie podwyższonego trójkąta z klinami. Układ hamulcowy składał się z czterech bębnów.

   Giulietta Sprint stanowiła w tym czasie najlepszą propozycję na rynku. Nabywcy mogli doposażyć ją w dodatkowe elementy z bogatej listy opcji – zestaw walizek z pasami do ich mocowania, radio, światła przeciwmgłowe, pokryte skórą fotele, deska rozdzielcza wyłożona materiałem skóropodobnym, boczne wystające reflektory, sportowa kierownica z drewnianą obręczą. Przygotowano także wersję przeznaczoną na rynek amerykański, noszącą nazwę America. Od europejskiej wersji odróżniała się chromowaną ramą okalającą tylne światła i listwą na masce samochodu. Tachometr był natomiast wyskalowany w milach.

   W 1956 roku zadebiutowała Giulietta Sprint Veloce. Model ten nie różnił się zewnętrznie, ale charakteryzował się licznymi zmianami technicznymi i osiągami. Samochód opierał się na aluminiowej ramie, wnętrze było jeszcze bardziej spartańskie. W stosunku do dotychczasowego modelu wersja Sprint Veloce była lżejsza o 72 kg. Ciężar samochodu gotowego do drogi wynosił 780 kg. Ponadto zwiększono moc silnika do 80 KM przy 6500 obr/min (w drugiej serii w 1959 roku moc podniesiono do 96 KM).Prędkość maksymalna wynosiła 170 km/h (175 km/h w modelu serii II). Model opracowano z myślą o udziale w zawodach. Giulietta SV startowała między innymi w wyścigu Mille Miglia, czy też Tour de France. Sukcesy sportowe Alfy spowodowały, że klienci chcieli posiadać bardziej rasową Giuliettę. Odpowiedzią firmy był model z 1957 roku nazwany „Confortevole” w limitowanej serii 200 sztuk.

   Giulietta limuzyna zadebiutowała w kwietniu 1955 roku. Charakterystyka tego modelu pozwalała również na udział w zawodach sportowych. Samochód ten otwierał jednocześnie nowy rozdział w dziejach firmy. W tym samym roku wprowadzono również Giuliettę Spider, „panienka Julia”, jak nazwał ją projektant Gian Battista Farina. Dwa lata później wprowadzono Giuliettę Sprint Speciale napędzaną silnikiem 1.3 o mocy 100 KM przy 6500 obr/min. Jej prędkość maksymalna wynosiła 189 km/h i posiadała 5-biegową zsynchronizowaną przekładnię.

   24 czerwca 1958 roku na torze w Monzy pojawia się Giulietta Sprint serii II, której modyfikacjami zajął się Giorgetto Giugiaro, pracujący wówczas w ośrodku Bertone. Zewnętrznie model ten różnił się znacząco, ponadto był dostosowany do nowych przepisów Kodeksu Drogowego, dotyczących między innymi sposobu oświetlenia pojazdu. Jeden z prototypów stworzył w 1956 roku również Elio Zagato. Samochód odpowiadał sportowej kategorii Gran Turismo. Startujący w Pucharze Intereuropa zdobył pierwsze miejsce.

   W czerwcu 1962 roku pojawia się Giulia 1600. Tym samym kończy się historia Giulietty. Giulia napędzana była silnikiem o poj. 1570 cm sześc. i mocy 92 KM przy 6200 obr/min. Jej prędkość maksymalna wynosiła 172 km/h. Premierowy pokaz miał miejsce na torze w Monzy. Ukłonem firmy w stronę Giulietty było wyprodukowanie ponad 1800 sztuk Giulietty Sprint w 1965 roku. Spadkobierczynią Giulietty była Alfa GT.

   Historia Giulietty jest wciąż żywa. Świadczyć o tym moga ostatnie badania Krajowego Rejestru Alfy Romeo, z którego wynika, że niemal 70 proc. Alfy Giulietty z lat produkcji 1954 i 1965 nadal jeździ po drogach Włoch. W tym roku od 15 maja do 20 czerwca obchodzono w Mediolanie 50 urodziny Giulietty.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz