środa, 9 marca 2011

AUDI Quattro

Audi Quattro
















     Ćwierć wieku temu światu ukazał się pierwszy sportowy samochód w historii motoryzacji, w którym zastosowano napęd na cztery koła. Auto to miało modne, ostre kształty, wspaniałe brzmienie silnika i równie dobre osiągi – krótko mówiąc, nie miało sobie równych. Jakie auto? Oczywiście, że Audi Quattro.

     W lutym 1977 roku do Ferdynanda Piecha, członka zarządu Audi, odpowiedzialnego za rozwój techniczny samochodów niemieckiej marki przyszedł Jorg Bensinger, inżynier zajmujący się budową podwozi. Bensinger był zafascynowany możliwościami testowanego przez siebie terenowego Volkswagena Iltisa. Bensinger zaproponował Piechowi stworzenie samochodu osobowego, w którym wykorzystane zostałyby elementy stosowane dotychczas w autach terenowych. Niemieckim inżynierom już od dłuższego czasu marzyło się mocne, rasowe sportowe coupe, które z autem terenowym miało mieć jedną wspólną cechę - napęd na cztery koła. Już u zarania jego tworzenia planowano bowiem wykorzystać go w walce o Rajdowe Mistrzostwo Świata.
     Piech doskonale zdawał sobie sprawę z potencjału samochodu z napędem 4x4. Wszak już jego dziadek, słynny Ferdynand Porsche pracował nad wprowadzeniem tej technologii w samochodach produkowanych seryjnie.

     Dobrym poligonem dla przyszłego Quattro miał być wspomniany Iltis. Jego elementy zaszczepiono w modelu Audi 80. Powstały z tego połączenia prototyp nazwano A1. Rozszyfrowanie tego skrótu nie jest oczywiste, choć banalne zarazem. A1 to „All-Wheel-Drive 1” (czyli po prostu: „z napędem na wszystkie koła”). Zbudowaniem skrzyni biegów zajął się Hans Nedvidek, który współpracował z takimi gwiazdami wyścigów, jak Stirling Moss i Juan Manuel Fangio. Pod maską modelu miał znaleźć się 160-konny silnik, gwarantujący dużo niezapomnianych wrażeń podczas jazdy.

     Na coraz większe postępy prac nad nowatorskim sportowym samochodem szybko zareagował zarząd Audi. We wrześniu 1977 roku projekt A1 otrzymał w końcu zielone światło, dzięki czemu w końcu pojawiły się realne szanse na to, by dzieło niemieckich inżynierów trafiło w przyszłości do seryjnej produkcji. Zaledwie dwa miesiące później gotowy był już pierwszy prototyp modelu, który po długich debatach nazwano Quattro. Nazwę doskonale nawiązującą do napędu 4x4 wymyślił Walter Treser, szef działu projektowego i bliski znajomy Ferdynanda Piecha.

     Przeznaczeniem Quattro od początku miały być sporty rajdowe. Audi testowało swój samochód w morderczych, pustynnych warunkach zbliżonych do tych spotykanych podczas Rajdu Dakar. Auto było nie tylko wytrzymałe. Znakomicie sprawdzał się napęd na cztery koła. Po zaledwie trzydziestu minutach jazdy Quattro, fińska gwiazda rajdowa, Hannu Mikkola stwierdził: „Właśnie doświadczyłem powiewu przyszłości. Ten samochód zrewolucjonizuje rajdy na zawsze”. Prorocze słowa...

     3 marca 1980 roku Quattro debiutowało podczas salonu samochodowego w Genewie. Zaledwie rok później coupe Audi zaprezentuje swoje niezwykłe umiejętności podczas rajdowego debiutu w mistrzostwach Europy. Pierwszy model Quattro był napędzany pięciocylindrowym, turbodoładowanym silnikiem o pojemności 2,1 litra i mocy 200 KM. Uwagę wszystkich zwracał oczywiście nowatorski system napędu na obie osie. Moment obrotowy z silnika przekazywany był na koła za pomocą trzech mechanizmów różnicowych – jednego z przodu, drugiego z tyłu i trzeciego tuż za skrzynią biegów. O sile napędowej przenoszonej między osiami decydowały blokady dyferencjałów, które rozpoznawały zmiany prędkości obrotowych kół. Taki schemat napędu 4x4 jest z małymi modyfikacjami do dziś stosowany w wielu modelach Audi.

     Przez blisko jedenaście lat z fabryki wyjechało prawie 12 tysięcy egzemplarzy Quattro. Wszystkie modele były składane ręcznie. Ważniejsze od spektakularnego sukcesu rynkowego stały się jednak dwie rzeczy. Po pierwsze, auto stało się jednym z kamieni milowych w historii niemieckiej marki, a rozwiązania zastosowane przy jego konstrukcji przetrwały lata. Po drugie, zgodnie z proroczymi słowami Mikkoli, Quattro odmienił losy Rajdowych Mistrzostw Świata.

     Legendarny Fin, wspólnie ze Stigiem Blomqvistem, Walterem Rohrlem oraz Michele Mouton (pierwszą kobietą, która stanęła na najwyższym podium rajdu zaliczanego do WRC) zapewnili Audi cztery tytuły mistrzowskie, dzięki którym niemiecka marka przeszła do historii rajdowej rywalizacji. W 1982 roku niemiecka marka zdobyła pierwsze mistrzostwo w kategorii konstruktorów. Rok później triumf indywidualny dołożył do tego Mikkola. W 1984 roku osiągnięcie to powtórzył Blomqvist, pieczętując drugie zwycięstwo Audi wśród producentów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz